Jeg jobber kontinuerlig med flere fonter, men det er jo alltid vanskeligst å sette sluttstrek. "Fonter blir aldri ferdig - de blir forlatt..." Dette er alle fontene jeg har klart å slippe fra meg og klargjøre for salg så langt :-) |
I am constantly working on more fonts, but the hard part is always to decide when they are done. "Fonts are never finished - they are abandoned..." These are all the fonts I have managed to abandon and finalize for a commercial release so far :-) |
Standardskriften for norsk vegskilting - endelig tilgjengelig i fontformat! | The standard type for norwegian traffic signs - finally available as a font! |
Mitt foreløpige mersterverk. En moderne sans serif - med personlighet! Ganske nøytrale bokstavformer, men uten å bli upersonlig. Fonten har et geometrisk utgangspunkt, men uten å bli stiv. Alle hjørner er avrundet - noe som gir fonten et mildt preg, og det gjør den også mer visuelt interessant i større størrelser. Enkelte bokstaver (som f.eks. rettstilt liten g) er ganske unike, og fonten som helhet gir et profesjonelt - men mykt - inntrykk. | My masterpiece so far. A modern sans serif - with a personality! Quite neutral letterforms, but without becoming impersonal. Geometric as a starting point, but without becoming rigid. All corners are rounded - this gives the font a mild expression, and it makes it visually more interesting in larger sizes. Some letters (like the upright lowercase g) are quite unique, and the whole font gives a professional - but soft - impression. |
Inspirasjonskilden for denne fonten var en utgave av Norsk Boktrykk Kalender (NBK) fra 1933. Skriften har ganske unike bokstavformer, og jeg synes den fortjente en gjenoppliving - men jeg måtte selv utforme alt utenom majuskler og tall. Dette var den første norske fonten med avanserte OpenType funksjoner. | The inspiration for this font was an edition of a norwegian typographic pocketbook (NBK) from 1933. I thought the quite unique letterforms deserved a revival, but I had to construct everything except the uppercase and numbers. This was the first norwegian font with advanced OpenType features. |
En blanding av runer og runelignende bokstavformer som gir teksten et urnordisk preg. Laget som både en lett lesbar og en litt mer utfordrende versjon - begge med flere fethetsgrader og med rene eller rufsete omriss. | A mix of runes and runelike letterforms that gives the text a nordic historic look. Made both as an easily readable and a more challenging version - both in several grades and with clean or rugged outlines. |
En stor familie med masse varianter av bittesmå pixelfonter til bruk på webgrafikk. Omrissene er også optimalisert for Flash. | A large family with lots of variants of tiny pixelfonts made for web graphics. The outlines are also optimized for Flash. |
Jeg la noen effekter på grunnsnittet i Jacobs Monoline... | I laid some effects on the base cut of Jacobs Monoline... |
En monoline versjon av Jacobs Flatt. Den geometriske konstruksjonen førte til at majusklene ser smalere ut enn minusklene. Ikke et bevisst valg, men resultatet ble en pussig visuell effekt. | A monoline version of Flatt. The geometric grid led to the capitals looking narrower than the lower case. Not a conscious design choice, but resulting in a weird visual effect. |
Mitt første eksperiment innen skriftdesign. Basert på hvordan jeg skrev med en kalligrafipenn - med tuppen helt horisontalt. Fonten er strengt geometrisk konstruert. | My first foray into type design. Based on the way I used a flat nib calligraphic pen to write - with the nib horizontal. The font is strictly geometrically constructed. |